Almanya’da aylık ulaşım 49 euro: ‘Gençler arabalara saygı duymuyor’
Yunus Ülger
ALMANYA – İnsanları toplu taşıma kullanmaya teşvik etmek, çevreyi korumak ve enerji tasarrufu sağlamak amacıyla geçtiğimiz Mayıs ayında lansmanı yapılan Germany Ticket (Deutschlandticket), Temmuz ayının sonunun getirdiği prestijle 11 milyon aboneye ulaştı. Federal Ulaştırma Bakanı Volker Wissing ve Alman Demiryolları, Almanya Biletini ‘büyük bir başarı’ olarak nitelendirdi. Alman Demiryolları, haziran ayında yolcu sayısının geçen nisan ayına göre yüzde 25 arttığını bildirdi.
Alman Taşımacılık Şirketleri Derneği’nin verilerine göre, daha önce farklı tarifelere abone olan 5 milyon kişi Almanya Bilet’e dönüştürürken, günlük bilet alarak toplu ulaşımı kullanan 5 milyon kişi Alman Bilet abonesi oldu. Geri kalan 1 milyon kişi daha önce hiç toplu taşıma kullanmamış kişilerdir. Dernek başkanı Ingo Wortmann, insanların Almanya Biletini sadece ucuz olduğu için değil, ülke çapında geçerli olduğu için tercih ettiğini söyledi. Toplu ulaşımda büyük ve hızlı yatırıma ihtiyaç olduğunu hatırlatan Wortmann, 2030 yılına kadar 48 milyar euroluk bir yatırıma ihtiyaç olduğunu söyledi.
ÖĞRENCİLER İÇİN DÜŞÜK ÜCRETLER
Öte yandan, Bavyera, Aşağı Saksonya, Schleswig Holstein ve Baden Württemberg dahil olmak üzere birçok eyalet, önümüzdeki sonbahardan itibaren öğrencilere Almanya Biletini daha yüksek bir maliyetle sunacak. Kuzey Ren-Vestfalya’da bu ayın başından itibaren 25 yaşına kadar olan ilkokul ve ortaokul öğrencileri 29 Euro’ya Almanya Bileti alabilirler ve ebeveynleri sosyal yardım kapsamındaysa onlar bilete başvurabilirler. ayda sadece 14 euro ödüyorlar. Temel koşul, okul ile ev arasındaki mesafenin en az 3,5 km olmasıdır. Uzun bir süredir aylık 30 ila 35 avro gibi bir ücretle okudukları eyaletlerde tüm toplu taşıma araçlarını kullanan üniversite öğrencileri de indirimli Almanya Bileti talebinde bulunmuş ancak bu konuda henüz fikir birliğine varılmış değil.
ALMANYA BİLETİNİN GELECEĞİ TEHLİKEDE Mİ?
Germany Ticket’ın büyük bir başarı yakaladığı söylenirken, son bir haftada biletin geleceğinin tehlikede olduğu konuşuluyor. Eyalet ulaştırma bakanları, Federal Ulaştırma Bakanı Volker Wissing’e yazarak bilet için fonun gelecek yıl için güvence altına alınmasını talep etti. Yeşiller’den Kuzey Ren-Vestfalya Ulaştırma Bakanı Oliver Krischer, Federal Hükümet’in sözünü yerine getirmemesi halinde biletin geleceğinin ciddi tehlikede olduğunu savundu. WDR’nin raporuna göre Krischer, finansman sorununun en geç Ekim ayına kadar netleştirilmesini istedi. Federal Ulaştırma Bakanlığı ise bir açıklama yaparak konunun eyalet yönetimleri ile görüşüldüğünü ve bütçe sorunları nedeniyle finansmanda sorun yaşanabileceğini belirtti. Açıklamada, eyaletlerin desteği olmadan Almanya Biletinin her eyalette aynı fiyattan satılamayacağı belirtilirken, sorunun aşılması konusunda iyimser olunduğu belirtildi.
‘AYLIK 120 EURO YERİNE 49 EURO ÇOK UCUZ’
Ruhr bölgesinde yaşayan ve şimdiye kadar okula bisikletle giden öğretmen Erol Emon da Almanya Bileti ile toplu taşımayı ilk kez kullananlar arasında yer alıyor. Okulu ile evi arasındaki mesafenin 10 kilometre olduğunu kaydeden Emon, daha önce bu mesafe için aylık abonelik biletinin 120 euro olduğunu söyledi. Emon, “Bu fiyata kıyasla Almanya Bileti gerçekten ucuz, o yüzden hemen abone oldum” dedi. Daha önce ilkokul ve ortaokul öğrencileri için aylık 39 Euro’ya Schokoticket sahibi olan oğlu Çağın’ın bileti otomatik olarak Almanya Biletine çevrildi. Ailesinin şu anda bilet için ayda 14 euro ödediğini söyleyen Çağın, bunun gençler için büyük bir fırsat olduğunu söyledi. Çağın, bu fırsattan yararlanarak tatilde arkadaşlarıyla çevre illeri gezmeyi planlıyor.
ABONELİK İPTALİNDE SORUN
Almanya Bileti abonelik sistemi ile satılmaktadır ancak bunun için aylık iptal mümkündür. Örneğin sadece Eylül ayında kullanmak için satın aldınız, 10 Eylül’e kadar üyeliğinizi iptal etme şansınız var. Bohum’daki Ruhr Üniversitesi’nde görev yapan elektronik mühendisi Enver Eken, Temmuz ayında kullanmak üzere satın aldı ve bir an önce iptal ettirmek istedi ancak bu mümkün olmadı. Uzun bir uğraşın ardından aboneliği iptal eden Eken, bir kez neden satın aldığını açıkladı. “İş yerim yakın, her zaman bisikletle gidip geliyorum, bu yüzden buna ihtiyacım yok. Portekiz tatili için Köln’den uçacaktık, trenle havaalanına gitmek ve sonra trenle eve dönmek için bir aylık Almanya Bileti aldım. Ancak çıkış çok zordu. Bunu kolaylaştırabilirlerse harika olur.”
Z NESLİ ARABAYA PRESTİJ YAPMAYIN
Yeşil dönüşüm ve enerji tasarrufu amacıyla Avrupa’da toplu taşıma kullanımını teşvik edecek politika ve programlar gündemde. Bu bağlamda McKinsey örgütünün Almanya, Fransa ve İngiltere’de 4.000 kişiyle yaptığı anketin bulgularına göre Z kuşağı otomobil konusunda prestije sahip değil, toplu taşımayı tercih ediyor. Buna göre 1995-2010 yılları arasında doğanların yüzde 31’i gelecekte araba almayı düşünmüyor, sadece yüzde 32’si araba almayı planlıyor. 45 yaş üstülerin yüzde 77’si otomobile sahipken, 30 yaş altı kişilerde bu oran yüzde 42 civarında. 30 yaş altı gençlerin yüzde 20’si sistematik olarak otobüs, tramvay, tren ve bisiklet kullanıyor.